Post-workout muffin

Ik sport zes dagen per week. Dit is wat ik eet na een workout! 

Wat heb je nodig voor +/- 6 muffins: 

  • 50 gram eiwitpoeder (twee maatschepjes)
  • 2 el kokosmeel
  • 2 el havermeel
  • 1/2 courgette, geraspt
  • 2 eieren
  • 1 flinke el cacao
  • 150 – 200 gr (diepvries)fruit

Ruim twee jaar geleden begon ik met drie dagen in de week sporten. Eind vorig jaar heb ik mijn workouts intensiever gemaakt én ben ik vaker gaan sporten. Ik train nu zeven dagen per week, waarvan zes dagen intensief. De overige dag werk ik aan lenigheid.

Eiwitten zijn, naast koolhydraten, erg belangrijk als je (veel) sport. Eiwitpoeder is echter niet verplicht/onmisbaar. Ik vind het persoonlijk gewoon een handige manier om er zeker van te zijn dat ik genoeg binnenkrijg voor het herstel/de opbouw van mijn spieren.

De eiwitbehoefte van krachtsporters is in de opbouwfase 2 gr eiwit per kg lichaamsgewicht. In de onderhoudsfase ligt het rond de 1,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht. Bij andere vormen van sport bedraagt het +/- 1,2 – 1,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht.
Bron: Voeding bij gezondheid en ziekte, door Nelleke Stegeman.

Er zijn veel verschillende soorten eiwitpoeder. Ik heb een tijdje een eiwitpoeder op basis van soja geprobeerd, maar hier zit best een gek smaakje aan. Ik heb nu whey pure van Body & Fit, en hier ben ik heel tevreden over. Het smaakt licht zoetig en melkachtig, een beetje zoals de nasmaak die je in je mond hebt na het drinken van een milkshake.

Voor mensen die geen koemelk verdragen is whey pure natuurlijk geen optie. Er zijn ook eiwitpoeders op basis van rijst, bonen, ei en zelfs hennep. Die vind je in natuurwinkels en online. Maar hier heb ik geen ervaring mee.

Hoe ga je te werk:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Meng in een kom alle ingrediënten en voeg water toe tot je een beslag krijgt. Giet het beslag in de muffinvorm en plaats het geheel voor 10 – 15 minuten in de oven. De muffins moeten niet te nat zijn (check dit met een satéprikker), maar ook niet te droog. Als ze zachtjes terugveren is het meestal in orde.

Enjoy! (en voor de oplettende kijker: ik was de courgette vergeten toe te voegen..)

post-workout-muffin-chocola-recept

 

 

 

