Broodpudding

(Ja hoor, het is weer zover: alweer een brood mislukt). Ik heb broodpudding gemaakt! Lekker!

Wat heb je nodig voor 1 heule grote broodpudding: 

  • 600 gram brood
  • 800 ml water
  • 4 eieren
  • 150 gram rozijnen
  • 100 gram palmsuiker
  • 3 appels
  • 1 banaan
  • 1 eetlepel arrowroot
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 snuf kaneel

Mijn brood was ontzettend mooi gerezen, net twee centimeter boven de rand van de broodvorm. In de oven is ‘ie helaas helemaal in elkaar geklapt. Tips zijn welkom! Gelukkig is mijn broodpudding wel gelukt.

Zoals je ziet heb ik meteen mijn overrijpe fruit erbij gegooid. De banaan kun je vervangen door een extra ei en maïzena werkt waarschijnlijk ook in plaats van arrowroot. In plaats van water kun je ook melk gebruiken.

Hoe ga je te werk:
Verwarm de oven tot 200 graden Celsius. Laat het brood weken in het water en stamp het tot  een papje. Dit kan ook met behulp van een keukenmachine of misschien zelfs een handmixer (als je lui bent zoals ik. Al noem ik het zelf liever niet lui. Ik doe aan selectieve participatie).

Voeg eieren, palmsuiker, arrowroot, bakpoeder en een fijngeprakte banaan toe en meng goed. Schep als laatste de fijngesneden appel, de rozijnen en wat kaneel toe.

Giet het beslag in een ingevette taartvorm en plaats het geheel in de oven. Ik heb de broodpudding 1 uur gebakken op 200 graden, en toen 20 minuten op 150/160 graden. Hierna heb ik de oven uitgezet, maar de broodpudding laten staan totdat ‘ie was afgekoeld.

De textuur van de binnenkant is perfect: niet te nat, niet te droog. De broodpudding smaakt erg zoet, dus je kunt de palmsuiker verminderen of weglaten als je hier niet van houdt.

Eet smakelijk!

broodpudding-glutenvrij-recept-gezond

