Frozen yoghurt bites

-Bevroren yoghurt hapjes dus-,  maar in ‘t Engels klinkt het chiquer. Met een bodem van koekjes en dadels en een topping van, je raadt het nooit, yoghurt. 

  • 200 gram yoghurt of kwark (geiten, soja, koe: alles werkt wel)
  • 50 gram koekjes*
  • 5 grote dadels
  • fruit voor garnering

De warme dagen komen eraan. Ik woon op de bovenste verdieping van een appartementencomplex. Mijn woning heeft een schuin dak. Lees: het wordt hier heel heel heel erg heet. Vandaar dus dat ik geen gewone cheesecake heb gemaakt (dat was eerst de bedoeling), maar alles gewoon in de vriezer heb gedouwd. Ik ben er klaar voor.

*Voor de bodem moet ik natuurlijk even een extra optie geven, want niet iedereen heeft geschikte koekjes in huis. Je kunt ook een mengsel van verschillende noten in de blender doen en dit mengen door de kleffe dadel. Ik zou beginnen met vijftig gram en vanuit daar kijken hoe het uitpakt. Misschien nog wel lekkerder dan een koekjesbodem!

Hoe ga je te werk:
Laat de dadels een kwartiertje weken. Vermaal de koekjes (of de noten) en voeg daarna de zachte dadels toe aan de keukenmachine. Maal er een plakkerig deeg van. Druk het deeg in een cupcakevorm, roer het fruit door je yoghurt en schep het erbovenop.

Bedek de ijsjes-in-wording met folie en plaats ze in de vriezer totdat ze bevroren zijn. Voilà, frozen yoghurt bites!

yoghurt-ijs-recept-2

