Aïoli

Om je groentefrietjes in te dippen! 

Wat heb je nodig:

  • 2 eidooiers
  • 350-400 milliliter olijfolie (zonnebloemolie kan ook)
  • 1 á 2 knoflookteentjes
  • 1 eetlepel citroensap of wijnazijn
  • peper en zeezout naar smaak

Lees hier hoe je rauwe eieren een heet badje kunt geven. De meningen over verse eieren en salmonella lopen uiteen, maar ik denk: better safe than sorry.

Ik volgde eerst een recept voor echte echte echte aïoli. Het bevatte maar liefst vier knoflookteentjes. Blijkt dat zowel mijn smaakpapillen als mijn vriend hier niet op voorbereid zijn. Dan maar de neppe mayo-versie.

Hoe ga je te werk:
Geef je eieren eventueel het hete badje. Splits het eigeel van het eiwit. Klop de dooiers met de fijngesneden of uitgeperste knoflookteentjes en giet een beetje olie erbij. Blijf kloppen totdat de olie is opgenomen en giet heel erg langzaam de rest van de olie erbij. Ik herhaal: heel erg langzaam.

Blijf kloppen tot het de dikte van mayonaise heeft bereikt. Ik gebruikte een handmixer, want ja, liever lui dan moe. Breng de knoflookmayo op smaak met citroensap (of wijnazijn), peper en zeezout. Dip smakelijk!

Aïoli-recept-makkelijk-suikervrij-mayonaise

